آموزش و مقالات

تهیه و تنظیم توسط خانم سارا شایسته

مصاحبه با خانم امام برنده مدال طلای المپیاد ادبی


خلاصه :

خانم مریم امام از فارغ التحصیلان موفق دوره ۲۵ دبیرستان تزکیه و برنده مدال طلای المپیاد ادبیات سال ۱۳۹۹هستند. در حال حاضر دانشجوی کارشناسی روانشناسی دانشگاه تهران و دبیر علوم و فنون رشته ی انسانی پایه یازدهم هستند  

شما در دوران دبیرستان چه تفریحات و سرگرمیهایی داشتید؟

کتاب خواندن ،تماشای فیلم و رفت و آمد با اتوبوس به مدرسه و دقت در حالات و رفتار آدمهایی که در مسیر میدیدم و نوشتن در مورد آن ها.

چه کتاب هایی را به ما پیشنهاد می کنید ؟

داستان های معاصر فارسی مثل کتاب های سید مهدی شجاعی ،رضا امیرخانی ،هوشنگ گلشیری ،صادق هدایت، غلامحسین ساعدی و نمایشنامه های بیضایی . این نویسندگان ما را با دنیای عجیبی آشنا می کنند و دیدگاه و نگرش ما را به ادبیات فارسی تغییر می دهند . رمان های جدید مثل همنوایی شبانه ارکستر چوب ها و سمفونی مردگان اثر عباس معروفی .

اگر به گذشته برگردید چه کارهایی را انجام می دهید؟

درگذشته کارهای بیشتری انجام می دادم و از وقتم بیشتر استفاده می کردم و حتما زبان رو جدی تر دنبال می کردم  و رها نمی کردم .

 

چطور در المپیاد ادبیات موفق شدید ؟

شرکت کردن در المپیادر ریسک بزرگیست، خصوصاً اینکه رشته تحصیلی من ریاضی بود .اما  به علت علاقه ای که به رشته ادبیات داشتم با یک برنامه ریزی خوب و به کمک دبیران و کادر مدرسه توانستم  تعادلی بین دروس مدرسه و المپیاد برقرار کنم. در واقع حس علاقمندی که به ادبیات داشتم خیلی بهم کمک کرد و باعث شد حس نکنم در کنار دروس مدرسه ،مجبورم المپیاد هم شرکت کنم و با خودم میگفتم :"حتی اگه نشد هم نشد، من به علاقم رسیدم". دوست داشتم تو فضای انسانی باشم و برام نگران کننده نبود که دارم وقت کمتری برای دروس مدرسه می گذارم چون در نهایت تصمیم داشتم به همان نقطه ای که داشتم براش تلاش میکردم، برگردم .

چطور شد که به ادبیات علاقه مند شدید ؟

این به بچگیم برمیگرده و شاید یه بخشیش ارثی باشه . من قبل از کلاس اول برنامه مشاعره تلویزیونی دکتر آذر را در کنار خانواده  تماشا می کردم مادرم شعرهایی را که دوست داشتم برایم یادداشت می کرد و من حفظ می کردم و به این طریق با فضای شعر و ادبیات آشنا شدم.

برای المپیاد چه منابعی رو میخواندید ؟

هرسال منابع المپیاد تغییر می کند ولی یکسری منابع مرجع هستند مثل قسمتی از اشعار شاهنامه ، سعدی ،حافظ و ...که علاوه بر آنها باید به سبک و معنی ، آرایه ها ، دستور زبان و ... هم مسلّط باشید و بتوانید سوالات تحلیلی را پاسخ دهید .

با توجه به اینکه در المپیاد ادبیات موفّق شدید اگر به عقب برمی گشتید باز هم رشته ی ریاضی را انتخاب می کردید؟

باز هم ریاضی می خواندم چون همزمان با ادبیات دوستش داشتم واذیّت نشدم . من ریاضی حل میکردم و بعدش هم مطالعه داشتم ، این ها با هم به تعادل رسیده بودند اما اگر می خواستم فقط بخوانم شاید یک جایی از این خواندن خسته می شدم.

 

به نظرتون نوجوان ها تا قبل از 18 سالگی باید چه چیزایی رو تجربه کنند ؟

سفر بدون خانواده ، حساب کتاب های مالی ،کار کردن حتّی بدون حقوق.

 توصیه ای به دانش آموزان دارید ؟

به نظرم شماخیلی بیشتر از چیزی که فکر میکنید میتوانید تلاش کنید.قدر زمانتان را بدانید هرچقدر بزرگتر شوید بیشتر قدر زمان را درک می کنید. هرکاری که میگید بعد از اتمام مدرسه انجام می دهم را دقیقاً همین الان انجام دهید . یک کار هنری هم دنبال کنید چون باعث می شود ذهنتون تخلیه شود و حس و حال بهتری پیدا کنید .

 

 

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

دختران